Pekik Sat Siswonirmolo Ketua Umum DKD Kebumen saat menjadi MC pada acara Ruwat Kebumenan di Resto Teratai Blambangan pada Kamis Wage 19 Januari 2017 |
Ketua Umum DKD Kabupaten
Kebumen, mendukung adanya acara budaya Ruwat Kabumian, Pernyataan tersebut
disampaikan pada acara pertemuan antara perwakilan DKD dan Komunitas
Supranaturalis dan Pelestari Budaya Jawa selaku penggagas acara budaya
tersebut, pada Minggu (15/1) di kediaman
pribadi Ketua Umum DKD, RSS Jatimulyo Alian.
Ruwat Kabumian merupakan
satu kegiatan seni-budaya, yang memiliki fungsi fundamental pendidikan kebudayaan
dalam program pembangunan, utamanya pembangunan karakter suatu masyarakat. Mengutip pernyataan Presiden Ir.H. Joko
Widodo, Tanpa pembangunan kebudayaan, baik itu kesenian, sastra, tradisi lokal
ataupun pemikiran budaya, sebuah bangsa akan kehilangan spirit dan ruh kehidupan masyarakatnya. Karena masyarakat
yang kehilangan nilai budaya dan tidak mampu mengaktualisasikan seni-budaya
mereka akan menjadi masyarakat yang kehilangan fondasi etik dalam tatanan
kehidupan mereka.
Ikut hadir juga pada
pertemuan tersebut antara lain Ketua DKD Ki Bambang Cermo Budhi Carita, S.Pd.
Supranaturalis Ki Mujiono, S.Pd, Spiritualis Ki Sugeng Winarto, Seniman Sulap
John Silombo dan Pelukis Ki Surya.
Menurut Ki Mujiono, pelaksanaan
Ruwat Kabumian di pusatkan di Teratai Blambangan Resto, pada hari Kamis
Wage, 19 Januari 2017. Acara budaya Ruwat Kabumian tersebut dilatar belakangi
adanya rasa keprihatinan yang mendalam para seniman, supranaturalis,
Spiritualis dan pegiat pelestari budaya jawa, di dalam menyaksikan keadaan
Kebumen akhir-akhir ini. Seperti kegagalan musim tanam para petani, dan
berbagai bencana alam, banjir, tanah longsor dan lain-lain, yang menimpa
kabupaten Kebumen.
Sehingga pada kegiatan
Ruwat Kabumian ini akan dipanjatkan doa bersama dan beberapa harapan bagi Kabupaten Kebumen dimasa-masa yang akan
datang. Harapan tersebut diantarnya agar
kedepan Kebumen menjadi lebih baik, dan terbebas dari segala bencana.
Pemilik Teratai
Blambangan Resto, Ki Surya yang juga seniman lukis berharap dengan pelaksanaan
Ruwat Kabumian akan terbangun rasa kepedulian dan kebersamaan antara seniman
dan pegiat pelestari budaya jawa, selain itu Ia berharap warga Kebumen akan
terhindar dari penyakit dan dijauhi mara bahaya. Pada akhirnya ia berharap
adanya pemimpin yang jujur dan amanah bagi kabupaten Kebumen.
Ditambahkan oleh seniman
Sulap Kebumen John Silombo, bahwa pada pelaksanaan Ruwat Kabumian dimulai pukul 16.00 WIB. itu pesertanya bersifat terbuka untuk umum, artinya siapa
saja boleh mengikuti kegiatan tersebut, hanya saja bagi peserta pria
disyaratkan harus memakai tutup kepala blangkon atau iket. Sukur-sukur mau
memakai pakaian adat jawa secara lengkap.
Ki Mujiono menjelaskan materi
acara pada Ruwat Kabumian, berupa Kirab Tumpeng Kuat, dilanjutkan dengan
Kepungan Ruwatan atau ritual doa bersama, yang pada malam harinya dilanjutkan
dengan acara apresiasi seni dan sarasehan tentang budaya Jawa, dengan pembicara
Ki Bambang Cermo Budhi Carita, yang juga dalang dari Jatijajar.
Ketua Umum DKD Kebumen bahkan secara khusus merancang Janturan pada acara Ruwat tersebut, sebagai berikut :
Ketua Umum DKD Kebumen bahkan secara khusus merancang Janturan pada acara Ruwat tersebut, sebagai berikut :
Janturan Ruwat Kabumian
Lah punika ta wus dumugi wahyaning mongso kolo
dumawahing bebukaning titi laksono kirabing
Ruwat Kabumian, sampun
samekta bergada Ruwat Kabumian ingkang
tumunten badhe kakirabaken tumuju ing sasana
hastungkara manekung puja. Para paraga kanthi kinanthen laku lan sesaji . ubarampe kang mawa
parlampita, sinandi werdi, sayekti
mujutake reroncening panyuwunan murih luwaring
sukerta lan manggiha lestari ingkang samyo kaesthi, ginayuwan dening Gusti ingkang Maha Hayu,
humiring puji miwah pangastuti, hayu
hayu rahayu basuki. Saha manggiha tata kerta raharja.
Perangan paraga
kirab;
Kapurwakani kanthi pawongan kalih mawa topeng, ingkang sajoga ngasta sapu sada
sanggupe nyaponi kathahing resresan, nyingkiraken sak kathahing reretu ,saru
siku, jim setan prayangan ilu-ilu banaspati den sumingkir, njalari sucining mirgi ingkang badhe
kalangkungan.
Kasusul pawongan
kang nyebar sekar, kanthi pangajab saged nyebar kabecikan ndayani ganda arum
mangambar sadalan-dalan.
Ing wingking kasusul subo manggolo yo manggolo subo, ingkang
dados cucuking lampah, kanthi pangajab dadosa tulada ing laku tumindak lan
dayani Tut wuri handatani
Saklajengipun
Pusaka aji, ingkang mralambangaken guna kasantikan, mujudaken ilmu utawi
kabisan ingkang utami lan pengajiing saklebetipun pagesangan.
Wonten
ingkang ngasta Tumpeng Seta utawi tumpeng putih, mratelakaken kekajengan
ingkang kukuh, kuat, warni putih nedahaken sucining tekad.
Ing tumpemg
onten Ingkungipun dadosa pangajab Manekung mring Gusti, Nyawiji antarane, jiwa
raga, lisan, tumindak lan pikiran.
Wonten Payung
Motha kang mujudaken Songsong Agung kang paring pangayoman mring sasama.
Sakwingkingipun
wonten Tombak ingkang kinanten bendera lan peksi Garuda Pancasila, menika
mratelakaken bilih sageda dados pangreksa dhateng wetahipun Negara kesatuan
Republik Indonesia kanthi lelandesan Pancasila.
Kalajengaken
Sawung Jago Pethak utawi putih, kaajab sageta dados jagoning Kebumen ingkang
tulus suci, jujur lan amanah, lahir tumusing batin. Ucap pangucan ora kena
mancla mencle.
Kembang Telon
ingkang dumados saking sekar kanthil, kaajab nggadahi kekajengan sageda tresna
dhteng Kebumen ngantos kemanthil-
manthil. Sekar Kenanga tansah kengetan utawi dados kenangan, bilih mboten
pareng daksiya marang sepada padhane umat. Sekar mawar mengku werdi saged dados
tuladha ingkang sae kanthi nyebar ganda kang mangambar-ambar.
Onten sak
wernining Ron-ronan :
Janur
tegesipun Sejaning Nur utawi dumados saking kersanipun Gusti
Godhong Tawa
kaajab ndayani tawar cabar saking seadya saru siku tulak sarik.
Godhong
Kliwih sageda dados daya kang linuwih
Paraga
salajengipun ngasta Toya Wening saking Sumber Pitu, dadosna panyuwunan
mugi-mugi Bumi Kabumian tumunten pikantuk Toya wening Pitulungan, kali sing
sukerta.
Dwaja werni
Kresna lan Seta , utawi Umbul-Umbul weri ireng putih, mengku teges Mujudaken
kamardikaning gesang, sageda milah-milah antawisipun tumindak ingkang leser lan
ingkang mboten.
Degan klapa
muda saged nglegani madeging karep.
Rep sidhem
premanem tan ana sabawaning walang salisik, lah puniko pratandha wus dumugi wahyaning mongso kolo
dumawahing bebukaning panyondro titi laksono
kirabing Ruwat Kabumian Ing ari kalenggahan puniko, satuhu katah papan ingkang
edi, papan ingkang endah lan nengsemaken, ananging mboten kados edi lan
endahing sasana pawiwaha Ruwat Kabumian ing Sonten punika.,
Binarung swaraning pradangga munyo hangrangin, hambabar ketawang padhang
bulan, ana gandha arum angambar katiyuping samirana mandha, kawistoro
jengkaring bergada kirab, mijil saking sangajeng sasana palereman pawiwahan,
nedyo humarak sowan wonten ngarsanipun para ingkang kinurmatan para rawuh,
manjing salebeting sasana hastungkara Ruwat Kabumian
Bergada kirab hangagem busana ingkang sarwo retno hangembo busananing para
noto, katon pating nggalebyar pating pancurat kalamun kasaru sunaring cahya
ingkang hangrenggani sasana adi, pan yayah kartiko hasesilih prenah. Ginarebeg
sagunging poro – poro ingkang samyo humiring, kinanti myang poro-poro kang wis
pinanci.
Sinten to
ingkang sinaroyo anawung kridho minongko pangarsaning lampah ingkang sinebat subo
manggolo yo manggolo subo, ?
Satuhu puniko
panjenenganipun bapa Sutarjo.
Dhasar dedeg
pidekso apengawak braja, sembodo ing driyo tan amengkuh saliring kewuh, bangkit
angentasi karyo, kasembuh wiwit naliko timur mulo ginulang marang pepoyaning
kautamen, milo mboten nama mokal kalamun to anggeniro kapiji minongko subo
manggolo, anggung anengenaken mring kasusilan miwah subosito.
Kautamaning
sang subo manggolo soyo ngalelo, kacihno lebdo ing adi endahing kabudayan,
katitik anggeniro mangarsani kirabing Ruwat Kabumian, tumapak pada tinata
runtut atut nut wiramaning gendhing, sinawung ebahing asto mangolah langen
mataya, kawuryan wadono madhep pandulu tumungkul ing bantolo, sakedhap sakedhap
asto angapurancang, jumbuh kaliyan sesanti ing ngarso sung tulodho.
Sawurining
sang subo manggolo ana mudho tumaruno lumaksono jajar, tumapak pada tinata
runtut atut nut wiramaning gendhing anyangga Tumpeng Seta, utawi tumpeng putih,
kinaryo
sarono pisungsun ing Ruuwat
Kabumian, Tumpeng tumungkula manembah
kanthi mempeng, Seta wus ngarani putih, mengku werdi suci. Tumpeng Seta ingkang mengku suraos sucine tekad
tumungkul kanthi mempeng tumemen mring Gusti Kang murbeng Dumadi.
Tumpeng Seta pinayungan songsong agung ingkang
kawastanan songsong agung tunggul Rineksa
kang mujudake
pratondho tumemen gemblenging tekad paring pangreksa dhateng tekad suci
manembah mring Gusti.
Dampyak dampyak ingkang samyo lumaksono, mbinayangkoro bergada kirab
Ruwat Kabumian ingkang pindha kamucang kanginan, lengkeh-lengkeh pindho singo
lopo, sapecak mangu satindak kendel. Lambehan kadi merak kasimpir nenggih
mblarak sempal, sarirane amraboto nenggih hangringin sungsang,
Sembodo ing driyo, tan mengkoh ing pakewuh, yekto yen tamtomo, sumboho
wirotomo prawiro jayeng palugon, tatag, tangguh, tanggon lan tanggel jawab.
Milo lamun kacondro kasosro, kadi senopati ing narendro ingkang arso tedak ing
palagan.
Endah edining busana, hangimbuhi gandes luwes solah bawane, lamuntho
cinondro ical sipating janmo sawantah pan yayah bathara suwargo loka ingkang
tumurun.
Wus handungkap prapto ugyan ingkang tinuju, bergada kirab Ruwat Kabumian
nulyo kapapanaken wonten ing sasana kembul hastungkara, hanggrantu laksitaning
adicara ingkang sampun tinamtu.
Agunging panuwun sagung sutrisna
budaya, saking lubering sih dharmo saking andiko sadoyo, ingkang sampun
kepareng jumurung ing karso , suko pepuji mangastungkoro andyanono dhumateng pawiwahan
Ruwat Kabumenan punika, satemah jumbuh ingkang samyo ginayuh, sembodo ingkang
samyo sinedyo, lestari ingkang samyo kaesthi, ginayuwan dening Gusti ingkang
Maha Hayu, humiring puji miwah pangastuti hayu hayu rahayu ring ulah rahayu…
Tidak ada komentar:
Posting Komentar